12 december  2022

Een fatbike met een slimme motor

Slechts 250 watt, maar toch sterk! Hoe dan?

Al onze E250-modellen zijn 100% legaal te gebruiken op de openbare weg, omdat de motor niet sterker is dan 250 watt en de fietsen niet sneller zijn dan 25 km/u. Motoren van andere e-bikes zijn soms sterker dan 250 watt. Die moeten begrensd worden en mogen zelfs dan niet legaal gebruikt worden op de openbare weg! Na deze begrenzing lukt het niet meer om een heuveltje op te komen.
Hoe kan het dat een Astonic fatbike met (slechts) 250 watt vermogen wel genoeg vermogen heeft om zelfs met twee volwassenen bergopwaarts te rijden? In dit artikel leggen we uit wat het verschil is tussen een motor zonder en een motor met tandwielen.

"Geared hub"

Bij Astonic hebben wij bewust gekozen voor een achternaaf motor voorzien van tandwielen (geared hub) . Door deze tandwielen hebben Astonics een hoog koppel, waardoor je snel uit de startblokken komt. Ook dragen de tandwielen bij aan extra ondersteuning als je bergopwaarts rijdt. De tandwielen grijpen in elkaar waardoor de motor super sterk is! Omdat wij onze bikes zo hebben geprogrammeerd dat ze altijd de snelheid proberen te behouden van de gekozen motorondersteuning, komt er extra vermogen vrij voor een zetje in de rug bergopwaarts of bij tegenwind. Enig minpuntje is dat de motor door deze tandwielen meer geluid maakt dan een motor zonder tandwielen. 

Slim vermogen

Een getandwielde motor maakt gebruik van een systeem van tandwielen in de naaf zelf, die de draaikracht van de motor overbrengen op de naaf en het wiel. Het centrale tandwiel, bevestigd aan de draaiende motor, draait door een reeks andere tandwielen op de wielnaaf. Samen zorgen zij voor een fantastisch koppel en voor ondersteuning die je niet in de steek laat!

Trapsensor of krachtsensor?

De motor wordt aangestuurd door de trapsensor. Deze monitort of de trappers bewegen, waardoor de motor wordt in- of uitgeschakeld. Met een trapsensor kun je geheel onbelast fietsen waardoor fietsen weer mogelijk wordt voor mensen die lichamelijk slechter worden. Ook kom je aan op feestjes, op je werk of bij vrienden zonder totale oververhitting en zonder een druppel zweet.

Je kunt er bij ons voor kiezen de motor aan te laten sturen door een krachtsensor. Deze sensor meet hoeveel kracht je op de pedalen zet. De ondersteuning wordt vervolgens hierop en op de ondersteuningsstand aangepast. Dit maakt de ondersteuning zo natuurlijk en prettig mogelijk. Deze sensor is uitermate geschikt voor mensen die meer de "fietsbeleving" willen behouden. Extra voordeel is dat je je reikwijdte vergroot: meer kilometers met een acculading!

Tektro hydraulische schijfremmen op je fatbike

Om tijdig tot stilstand te komen, zijn al onze fatbikes uitgevoerd met Shimano hydraulische schijfremmen. Schijfremmen staan erom bekend onder elke weersomstandigheid altijd tijdig tot stilstand te kunnen komen. Het is dan ook niet voor niets dat dit type remmen wordt gebruikt voor mountainbikes en racefietsen waar het altijd goed kunnen remmen erg belangrijk is. Daarnaast is het gemakkelijk om met deze remmen te doseren en is afstellen van remmen minder vaak noodzakelijk dan bij de vaak gebruikte kabelremmen. 

Volg ons

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en nieuwe E-ride

modellen.

Contact

Wij zijn maandag t/m zaterdag telefonisch bereikbaar tussen 10:00 en 18:00 uur. Een mailtje sturen kan natuurlijk ook.

info@astonic-rides.nl +31 (0)183 201 043
Beste E-Fatbike van Nederlandse bodem

Wat kunnen we voor je betekenen?

Heb je een vraag over onze e-Rides, over je bestelling of heb je speciale wensen voor jouw Astonic E-ride?