In den beginne was de E-Fatbike een fiets met robuuste 4-inch banden, ontworpen om avontuurlijke fietstochten een extra dimensie te geven. Echter, in de loop der tijd heeft de term een andere betekenis gekregen. Tegenwoordig wordt onder de noemer E-Fatbike een ongekeurde illegale brommer verstaan, die zonder het betalen van belastingen Nederland binnenkomt. Een schaduwzijde van wat ooit begon als een innovatief fietsconcept.
Het is van uiterst belang om te benadrukken dat het gebruik van deze illegale brommers gepaard gaat met ernstige kwaliteits- en veiligheidsrisico's. Vaak ontbreekt het aan de nodige keuringen en garanties die reguliere voertuigen wel moeten ondergaan. Het risico op ondeugdelijke onderdelen, gebrekkige remmen, en overmatige snelheid is aanzienlijk. Het gebruik van dergelijke voertuigen kan niet alleen leiden tot persoonlijk letsel maar brengt ook andere weggebruikers in gevaar.
Aan de andere kant van het spectrum bevindt zich de E-Ride, een elektrische fiets met een stoer uiterlijk en een volledig legale status. Wat de E-Ride onderscheidt, is niet alleen zijn elektrische aandrijving maar ook het feit dat elk exemplaar met de hand wordt geproduceerd in Nederland, volgens strikte Nederlandse wetgeving. Anders dan de E-Fatbike, zijn E-Rides volledig straatlegaal en mogen ze met trots de Nederlandse wegen betreden. Een product van hoogwaardige kwaliteit en vakmanschap, waarbij duurzaamheid en stijl hand in hand gaan.
Nu we de twee werelden hebben verkend, is het essentieel om stil te staan bij de regelgeving die van toepassing is op elektrische fietsen in Nederland. E-Bikes, waaronder de legale E-Rides, vallen onder specifieke wetten die het gebruik op de openbare weg reguleren. Door deze regelgeving wordt niet alleen de veiligheid van de gebruiker gewaarborgd, maar wordt ook een kader gecreëerd waarin duurzame mobiliteit wordt gestimuleerd. Het is dit begrip van en naleving van de Nederlandse wetgeving dat de E-Ride tot een betrouwbaar en verantwoordelijk alternatief maakt voor traditionele vervoersmiddelen.
Om een illegale bromfiets te identificeren, kun je de volgende richtlijnen in acht nemen:
Als je de snelheid kunt verhogen tot boven de 35 km per uur, beschikt de fiets over een krachtigere motor dan de toegestane 250 watt en wordt deze beschouwd als een bromfiets.
Als er een gashendel aanwezig is waarmee je zonder te trappen een snelheid boven de 6 km per uur kunt bereiken, valt het vervoermiddel onder gemotoriseerde voertuigen en moet het zijn voorzien van een geel of blauw kentekenplaatje.
Wij zijn maandag t/m zaterdag telefonisch bereikbaar tussen 10:00 en 18:00 uur. Een mailtje sturen kan natuurlijk ook.
Heb je een vraag over onze e-Rides, over je bestelling of heb je speciale wensen voor jouw Astonic E-ride?