04 juli 2022

De schijfremmen op je Astonic Fatbike 

De remmen op je Astonic Fatbike

Bij Astonic hechten wij veel waarde aan hoogwaardige onderdelen en daarom hebben we gekozen voor het monteren van hydraulische schijfremmen. Deze remmen hebben een hoog remvermogen zodat je snel stilstaat als het nodig is. Wel zo veilig!

Twee minpuntjes van schijfremmen zijn dat ze wat meer geluid maken bij het remmen, en dat ze wat vaker afgesteld moeten worden. Het afstellen van je remmen is erg makkelijk. Dat kun je gewoon zelf! 

 Je Astonic fatbike remmen inlopen 

Je remmen moeten een aantal rotaties hebben gemaakt voor ze op elkaar ingelopen zijn. Tijdens de gratis servicebeurt stellen we de remmen af. Je hebt dan 500 km gefietst, er zijn dus genoeg rotaties geweest. 

Als je de fatbike voor het eerst gaat gebruiken is het belangrijk dat je zachter remt. Rem je gelijk erg hard, dan kunnen je remblokjes verharden en gaat de rem meer geluid maken tijdens het remmen. Zijn je remblokjes verhard, dan slijt dit verharde laagje na enkele weken weer van je blokjes af en maken ze minder geluid. 

De remblokjes die wij gebruiken op onze fatbikes bevatten koper. Bij remmen verwarmen deze deeltjes en produceren ze een knarsend of piepend geluid. Dit geluid is onvermijdelijk bij hydraulische schijfremmen. 

Het afstellen van je fatbike remmen 

Het stellen van je fatbike remmen is kinderspel; je hoeft niet over technisch inzicht te bezitten om dit zelf te doen. Het is een kwestie van de remblokjes zo stellen dat er aan beide kanten wat ruimte is tussen de blokjes en de schijf. Op YouTube vind je talloze instructiefilmpjes over hoe je zelf je fatbike remmen afstelt. Kom je er niet uit, stuur ons een mailtje.  

 Wanneer moet ik de remblokjes vervangen? 

Klinkt er bij het remmen constant een hard piepend geluid, dan zouden je remblokjes op of vies kunnen zijn. Het is dan raadzaam je blokjes uit je remklauw te halen en te vervangen of schoon te maken. Hiervoor is enige handigheid wel nodig en is het fijn als je de fatbike kunt ophangen. Ook van het vervangen van de remblokjes zijn op YouTube talloze filmpjes te vinden. 

Kabelbediening versus hydraulische bediening 

Traditioneel worden remmen bediend met een kabel. Kabels hebben als nadeel dat de bediening schokkeriger is dan bij de hydraulische schijfremmen op je Astonic fatbike. Een ander nadeel is dat de rem vast kan vriezen omdat er water tussen binnen- en buitenkabel kan komen. Dit is vooral verraderlijk als je vanuit een warme schuur naar buiten gaat. Kabels slijten bovendien en hebben meer onderhoud nodig, maar vervangen is dan weer vrij makkelijk. Om te voorkomen dat een kabel breekt bij een noodstop is het verstandig om regelmatig voor vertrek hard in de rem te knijpen. Bij het hydraulische remsysteem op je fatbike moet bij verlies van remkracht de olie aangevuld of liever zelfs vervangen worden. Gebruik hiervoor mineraal-olie. 

Verschillende remmen uitgelegd 

Verschillende typen remmen hebben allemaal hun voor- en nadelen. Kies je voor onderhoudsarm of voor echt goede remmen? 

 SCHIJFREM 

De beste remmen zijn hydraulische schijfremmen. Aanvankelijk monteerden fabrikanten ze alleen op mountainbikes, maar tegenwoordig zie je ze ook op elektrische fietsen en fatbikes. 

Pluspunten: Hoge remkracht. Remt ook in regen en onder modderige omstandigheden uitstekend. Velg slijt niet. 

Minpunten: Moderne hydraulische schijfremmen hebben weinig ruimte tussen schijf en remblokjes. Ze lopen meteen aan wanneer frame of voorvork niet stijf genoeg is. Of bij een beetje slag in de remschijf, een niet perfecte afstelling of zelfs al bij een beetje vuil tussen remblokjes en schijf. 

 TERUGTRAPREM 

Nederland is zo’n beetje het enige land met fietsen met alleen een terugtraprem. 

Pluspunten: Onverwoestbaar. Onderhoudsvrij. Geen kabel die kapot kan. 

Minpunten: Je kunt alleen met het achterwiel remmen. Wordt erg warm in lange afdalingen. Als je ketting eraf valt of breekt, kun je niet meer remmen. Je moet de trappers in de goede stand zetten om te remmen en om weg te kunnen fietsen. 

 VELGREM 

Velgremmen gebruiken de velg als remschijf.  

Pluspunten: Lichtgewicht.  

Minpunten: Remt niet goed als het regent. De velg slijt door het remmen. Als je de velg niet op tijd vervangt, trekt de band met een knal de velg kapot. In lange afdalingen kan de velg zeer heet worden, met het risico op een klapband. 

 V-BRAKE 

V-brakes worden gemonteerd op goedkopere vakantiefietsen, sportieve hybrides en elektrische fietsen. 

Pluspunten: Eenvoudig en goed. Geschikt voor brede banden en fietsen met spatborden. Goedkoop. Makkelijk te stellen. 

Minpunten: Remblokjes plaatsen is een secuur werkje. Na verloop van tijd gaat de remkracht achteruit. 

 MAGURA-VELGREM 

Deze velgremmen met hydraulische bediening zijn vooral te vinden op luxere vakantiefietsen en elektrische fietsen. 

Pluspunten: Remkracht is goed te doseren dankzij het hydraulische systeem. Geschikt voor fietsen met brede banden en spatborden. Remblokjes makkelijk te vervangen. Bijna onderhoudsvrij.  

Minpunten: Duurder dan gewone V-brakes. Hydraulisch systeem is kwetsbaar. 

 ZIJOPTREKREM 

De zijoptrekrem is een velgrem die op racefietsen gemonteerd wordt. Daar functioneren ze redelijk. Maar een racefiets met hydraulisch bediende schijfremmen remt veel beter. 

Pluspunten: Geschikt voor smalle banden. Eenvoudig te monteren. Eenvoudig af te stellen. 

Minpunten: Ongeschikt voor bredere banden en fietsen met spatborden. Remmen niet goed. 

 ROLLERBRAKES 

De rollerbrake is de opvolger van de trommelrem. Rollerbrakes zitten vaak op luxere stadsfietsen en recreatieve fietsen. 

Pluspunten: Weinig onderhoud nodig. Makkelijk af te stellen. Je kunt niet over de kop slaan, dankzij de powermodulator, een wrijvingskoppeling tussen rem en naaf.  

Minpunten: Door de powermodulator kun je minder hard remmen. Ze zijn vrij zwaar. Lastig te doseren. Niet geschikt voor in de bergen omdat ze te warm worden bij langdurig remmen. 

Volg ons

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en nieuwe fatbike modellen.

Contact

Wij zijn maandag t/m zaterdag telefonisch bereikbaar tussen 9:00 en 21:00 uur. Een mailtje sturen kan natuurlijk ook.

info@astonic-rides.nl
+31 (0)183 201 043
:image[type=photo; position=foreground]

Wat kunnen we voor je betekenen?

Heb je een vraag over onze e-fatbikes, over je bestelling of heb je speciale wensen voor jouw elektrische Astonic fatbike?